فــــانــي لـــار

بيرمينجي ايلنجه بلاگ

چين مملكتينين ركورد لاري (ركوردهايي جالب و عجيب از كشور چين)

+0 به يه ن

بؤلوم : خبر

ركوردهايي جالب و عجيب از كشور چين !
چين كشور عجايب است. تاريخ، سنت، مردم، سياست... اين كشور پرجمعيت ترين و همچنين يكي از بزرگترين كشورهاي دنياست كه عجايب بسيار زيادي از گذشته تا به حال در آن وجود داشته است و گويي همه‌‌چيز درباره اين كشور، عجيب و باورنكردني است.

چين اين روزها به عنوان يكي از كشورهاي صنعتي دنيا شناخته مي شود و تقريبا تمام افراد دنيا حداقل يك وسيله چيني همراه يا در خانه شان دارند كه روزانه از آن استفاده مي كنند. اين كشور غير از كپي كاري و توليد انبوه موارد قابل ذكر ديگري نيز دارد.


تكناز www.taknaz.ir پرجمعيت اما مسن

چين ديگر در همه جهان با جمعيت عجيب و غريبش مشهور است و همه مي‌دانند كه هيچ كشوري در دنيا در اين زمينه به پاي آن نمي‌رسد. آخرين تخمين‌ها، جمعيت اين كشور را 1,347,350,000نفر نشان مي‌دهد. حدود نيمي از جمعيت چين در مناطق روستايي ساكن هستند. جمعيت شهرنشين چين از سال ۱۹۹۰ با سرعت بسيار زيادي افزايش پيدا كرده و در حال حاضر ۵۱/۳ درصد جمعيت چين در مناطق شهري ساكن هستند؛ رقمي كه در سال ۱۹۹۰ تنها ۲۶درصد بود. با وجود اين جمعيت زياد، چين با مشكل بزرگي بنام "افزايش سالمندان" مواجه است.

براساس پيش‌بيني سازمان ملل، جمعيت بالاي ۶۰ سال چين احتمالاً تا سال ۲۰۵۰ با دو برابرشدن، به رقمي حدود ۴۳۸ ميليون نفر مي‌رسد. پرداخت حقوق بازنشستگي اين افراد يكي از مشكلات اقتصادي چين است. افزايش سن بازنشستگي يكي از گزينه‌هايي است كه دولت چين مي‌خواهد از آن به‌عنوان راهكاري در اين زمينه استفاده كند. هر چند اين اقدام با نارضايتي عمومي همراه خواهد بود اما دولت اين كشور هم براي مقابله با اين وضعيت گزينه‌هاي زيادي ندارد. با معيار‌هاي جهاني، بازنشسته‌هاي چين حقوق زيادي نمي‌گيرند اما به‌نظر مردم اين كشور، اين حقوق خوب به‌نظر مي‌آيد. ميانگين حقوق بازنشستگي در اين كشور حدود ۳۶۰دلار در ‌ماه است كه حدود نصف حقوق افراد شاغل به‌حساب مي‌آيد. علت اصلي افزايش طبقه مسن چين اجراي سياست سختگيرانه تك‌فرزندي طي‌سال‌هاي 60 -1950 است.

تكناز www.taknaz.ir بيشترين جمعيت آنلاين جهان

از هر پنج‌كاربر اينترنت در جهان يك نفرشان چيني است! چين با دسترسي حدود ۵۱۳ ميليون نفر از شهروندانش به اينترنت بيشترين جمعيت آنلاين جهان را دارد و در اين زمينه ركورددار است. چين در رشد دسترسي به اينترنت هم حركت سريعي داشته است. در سال ۲۰۰۰ تعداد كاربران اينترنت چين تنها ۲۳ ميليون نفر بود اما اكنون در اين زمينه ركوردشكن است؛ هرچند دولت اين كشور از پيشتازان فيلترينگ هم به‌حساب مي‌آيد. در پروژه موسوم به "ديواره آتشين عظيم" مقام‌هاي چيني سايت‌هاي خاصي را از دسترس كاربران‌شان خارج كرده‌اند. بسياري از سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي به همين‌خاطر در چين قابل دسترسي نيستند اما چيني‌ها براي آنها جايگزين خاص خود را دارند. Qzone مشهورترين شبكه اجتماعي اين كشور است كه براساس آخرين آمارها 480ميليون عضو دارد. Sina Weibo را جايگزين توئيتر در چين مي‌شمارند كه براساس گزارش فوريه سال‌جاري ۳۰۰ميليون كاربر در اين كشور از آن استفاده مي‌كنند. گوگل هم در چين قابل دسترسي نيست و سايت Baidu عملاً جايگزين آن به‌حساب مي‌آيد. به جاي يوتيوب هم چيني‌ها بيشتر از سايتي به نام Youku براي اشتراك‌گذاري ويدئو استفاده مي‌كنند.

تكناز www.taknaz.ir تقريباً همه بي‌سيم!

در چين ۹۰۰ ميليون نفر "شو‌جي" يا همان تلفن‌همراه دارند و بيشتر زندگي خود را با آن مي‌گذرانند. براساس اين آمار تقريباً همه بزرگسالان چين در سراسر اين كشور تلفن همراه دارند. استفاده از تلفن همراه براي استفاده از اينترنت هم بسيار مرسوم است. برخي از گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه چيني‌ها ۷۰ درصد وقت خود را آنلاين سپري مي‌كنند.

تكناز www.taknaz.ir طلوع آفتاب در ۱۰ صبح!

چين كه در شرق آسيا قرار گرفته 9,640,821 كيلومترمربع وسعت دارد و از نظر وسعت مناطق خاكي، دومين كشور بزرگ جهان به‌حساب مي‌آيد. براساس تعريف‌هاي مختلفي كه از مجموع وسعت كشورها مي‌شود چين در رده‌بندي كلي كشورها از نظر وسعت كل در مقام سوم يا چهارم قرار مي‌گيرد. اين كشور داراي مرز زميني با ۱۴كشور است و همچنين از سمت شرق و جنوب با درياي چين شرقي، خليج كره، درياي زرد و ديگر آب‌هاي آزاد احاطه شده ‌است.

با اين وسعت، زياد چين تا سال ۱۹۴۹، پنج ساعت رسمي در نقاط مختلف خود داشت اما در سال ۱۹۴۹ و بعد از جنگ داخلي اين كشور جمهوري خلق چين به‌عنوان اتحاد بيشتر اين كشور يك ساعت واحد را براي كل كشور كه هشت‌ ساعت جلوتر از گرينويچ است درنظر گرفت. اين اقدام باعث شد كه مثلاً در برخي مناطق غربي چين طلوع آفتاب در ساعت ۱۰صبح به‌وقت رسمي باشد! به همين‌خاطر استفاده غيررسمي از ساعتي موسوم به ساعت ارومغي در مناطق غربي مرسوم است كه دوساعت از ساعت رسمي كشور عقب‌تر بوده اما مشكلات مردم را حل مي‌كند.

تكناز www.taknaz.ir از سهميه‌بندي غذا تا دومين اقتصاد بزرگ جهان

از هنگام اجراي اصلاحات اقتصادي در چين در سال ۱۹۷۸، اين كشور يكي از سريع‌ترين رشد‌هاي اقتصادي دنيا را داشته است. اين كشور اكنون دومين اقتصاد بزرگ دنيا براساس توليد ناخالص به‌حساب مي‌آيد و بزرگترين صادر‌كننده جهان است. چيني‌ها علاوه بر اينكه بيشترين صادرات جهان را دارند دومين وارد‌كننده بزرگ كالا هم هستند. اين رشد اقتصادي را چيني‌ها مديون اصلاحات دنگ شياپينگ هستند كه بستر مناسبي براي رشد جادويي اقتصاد اين كشور فراهم كرد. تا دهه ۱۹۸۰ غذا در چين به‌شدت سهميه‌بندي مي‌شد و به‌عنوان نمونه تا چند دهه پيش، گوشت در چين يك غذاي تجملي به‌حساب مي‌آمد و بيشتر مردم ماهي يك يا دو بار مي‌توانستند گوشت بخورند.

براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول، توليد ناخالص ملي چين (اسمي) ۷/۲۹۸ تريليون دلار است و اگر همين روند ادامه پيدا كند آمريكا را هم پشت سر مي‌گذارد. چين بزرگ‌ترين ذخاير ارزي جهان را دارد و رهبران اتحاديه اروپا به همين‌خاطر با مشكلات اقتصادي كشورهاي عضو اين اتحاديه به سراغ چين رفتند تا به آنها كمك كند. بيش از ۵۰درصد مردم چين كشاورزند. صنعتگران 24درصد و كارمندان و بازرگانان26درصد نيروي كار فعال اين كشور را تشكيل مي‌دهند.

تكناز www.taknaz.ir مركز كارخانه‌هاي جهان

كارخانه‌هاي بسياري از شركت‌هاي مهم جهان به‌ دلايل مختلف مانند پايين بودن بهاي انرژي و نيروي كار، در چين مستقر هستند. به‌عنوان نمونه سال گذشته توليد كالاهاي شركت اپل در چين جنجال‌ساز شد و گروهي از مقام‌هاي آمريكا درباره توليد محصولات اين شركت فناوري در چين اعتراض كردند. استيو جابز، مديرعامل فقيد اپل علاوه بر ارزان بودن نيرو و مسئله هزينه، تخصص، اطلاعات و كار خوب چيني‌ها را علت توليد محصولات اين شركت در چين به جاي آمريكا اعلام كرده بود. به گفته جابز پيدا كردن متخصصاني كه در آمريكا ۹‌ماه زمان مي‌برد در چين طي دوهفته صورت گرفته است. از سال ۲۰۰۰ همه محصولات اپل در چين توليد مي‌شوند.

تكناز www.taknaz.ir بمب ساعتي اقتصاد چين

با وجود اينكه چين دومين اقتصاد بزرگ دنيا به‌حساب مي‌آيد اما اين كشور نيز اكنون با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كند. آمارها در سال ۲۰۱۲ نشان مي‌دهد كه اقتصاد اين كشور در مقايسه با يك سال قبل ضعيف‌تر شده است. ون جيابائو، نخست‌وزير چين در آگوست سال‌جاري به صراحت اعلام كرد كه اقتصاد كشور تحت فشار قرار دارد و مشكلات چين ممكن است براي مدتي طولاني ادامه پيدا كند. در ‌واقع چين با مشكل كاهش تقاضاي جهاني براي كالاهاي صادراتي اين كشور و همچنين رشد كم مصرف داخلي روبه‌روست. با توجه به مطلوب نبودن شرايط اقتصادي آمريكا و اتحاديه اروپا (به‌عنوان دو بازار بسيار بزرگ كالاهاي چيني) نگراني از ادامه روند ضعيف رشد اقتصادي چين، همچنان وجود دارد. در فاصله ماه‌هاي آوريل تا ژوئن (سه ماهه دوم سال‌جاري) رشد توليد ناخالص داخلي چين تنها 7/6 درصد بوده است. هر چند اين ميزان رشد در مقايسه با كشورهاي غربي خيلي خوب است اما كندترين نرخ رشد چين در طول سه سال گذشته به‌حساب مي‌آيد.

تكناز www.taknaz.ir كشوري با ۲۴۰ كلاهك هسته‌اي

ارتش آزاديبخش خلق كه به نيروهاي مسلح هوايي، دريايي و زميني چين گفته مي‌شود با داشتن 2/3 ميليون سرباز فعال، بزرگ‌ترين ارتش جهان به‌حساب مي‌آيد. چيني‌ها با ژاپن، فيليپين و ويتنام مناقشه‌هاي ارضي دارند؛ مسئله تايوان و اختلافات با آمريكا هم سال‌هاست ادامه دارد.

براساس آمار سال ۲۰۱۰ ارتش چين هزار و ۳۲۰ فروند جنگنده، ۹زيردريايي، ۲۷ ناوشكن و ۲۴۰كلاهك هسته‌اي دارد و مجموع بودجه نظامي اين كشور ۱۴۳ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. از لحاظ بودجه دفاعي، چين به‌عنوان يك قدرت هسته‌اي پس از آمريكا دومين كشور جهان است. براساس گزارشي كه در آگوست سال ۲۰۱۱ منتشر شده، تخمين زده مي‌شود كه چيني‌ها ۱۹۵ موشك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي ازجمله ۷۵موشك بالستيك بين‌قاره‌اي در اختيار دارند. به‌عنوان نمونه از سال ۲۰۰۰، ارتش چين تلاش گسترده‌اي براي مدرنيزه كردن تجهيزات خود با خريد جنگنده‌هاي سوخوي اس‌يو-30 از روسيه كرد. اين كشور همچنين جنگنده‌هاي مدرني مانند چنگدو‌جي-۱۰ و چند نسل شنيانگ توليد كرده است. علاوه بر اين چين سامانه‌هاي موشكي اس-300 و اس-400 توليد روسيه را در اختيار دارد. به‌عنوان نمونه موشك‌هاي اس-۳۰۰ چين مستقر در تنگه تايوان توانايي حمله به فضاي هوايي تايوان را دارند و تهديدي براي تمامي هواپيماهاي آمريكايي به جز هواپيماهاي فوق‌العاده رادارگريز بي-۲ و جنگنده اف-۲۲ راپتور به شمار مي‌روند.

تكناز www.taknaz.ir مشكلات جمعيت زياد و صنعتي‌بودن

جمعيت زياد چين و كارخانه‌هاي مختلف آن باعث شد تا اين كشور در سال ۲۰۰۷ از آمريكا در توليد گازهاي گلخانه‌اي پيشي بگيرد. هفت‌شهر از آلوده‌ترين شهرهاي جهان در چين هستند كه مرگ زودرس سالانه ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر را رقم مي‌زند. مقام‌هاي چيني تلاش دارند تا اين مشكلات را حل كنند اما نگاهي به حجم اقتصاد و جمعيت چين به راحتي پيچيده بودن اين موضوع را مشخص مي‌كند؛ به همين‌خاطر براي هر توافقي درباره تغييرات آب و هوايي، چين يكي از كشورهاي تعيين‌كننده به‌حساب مي‌آيد.

تكناز www.taknaz.ir متهم به كپي‌كاري

چيني‌ها در طول سال‌هاي گذشته هميشه به كپي كردن فناوري كشورهاي ديگر متهم شده‌اند. زماني كه تصاويري از جنگنده رادارگريز چين موسوم به چنگدو جي-۲۰ در جريان سفر رابرت گيتس به پكن منتشر شد رسانه‌هاي غربي اعلام كردند كه اين جنگنده با الگوبرداري از مدل‌هاي آمريكايي ساخته شده است. در سپتامبر سال‌جاري ميلادي هم چين نخستين ناو هواپيمابر خود را معرفي كرد و بازهم در اين زمينه متهم شد. پيش از اين جنگنده اف-22به همراه جنگنده‌هاي در حال آزمايش اف-35ساخت شركت لاكهيد مارتين تنها جنگنده‌هاي نسل پنجم جهان به‌حساب مي‌آمدند. اف-22علاوه براين تنها جنگنده‌ عملياتي جهان بود كه مي‌توانست به‌طور كلي از ديد رادارها پنهان بماند.

مقام‌هاي آمريكا پيش از اين به خوبي از تلاش دولت چين و سرمايه‌گذاري گسترده اين كشور در بخش نظامي خبر داشتند اما هيچ وقت تصور نمي‌كردند كه چيني‌ها اين قدر سريع بتوانند فاصله خود را با آنها كم كنند و در چشم برهم زدني در يك قدمي دستيابي به تجهيزات راهبردي اين كشور قرار بگيرند. جنگنده رادارگريز چين در واقع يكه‌تازي آمريكا را در ميدان جنگنده‌هاي نسل پنجم جهان از بين برده است و به همين‌خاطر در كنار پيشرفت‌هاي ديگر نظامي، پكن باعث نگراني‌ شديد مقام‌هاي واشنگتن شده است. زماني كه يك بالگرد رادارگريز آمريكا در جريان عمليات كشتن اسامه بن لادن در ابوت‌آباد پاكستان سقوط كرد بسياري از رسانه‌ها از انتقال لاشه آن به چين خبر دادند. گفته مي‌شود اين بالگرد اطلاعات بسيار مهمي به چيني‌ها داده است و آنها از تمامي اجزاي آن استفاده كرده‌اند.

تكناز www.taknaz.ir سه برابر بيشتر از دنيا اعدام مي كنند

با توجه به بالا بودن جمعيت در چين ميزان جنايت و خلافكاري نيز در آن زياد است. اين باعث شده است كه ميزان اعدام در اين كشور 3 برابر بيشتر از كل اعدام هاي دنيا است. در سال 2008 به طور رسمي 1718 نفر در اين كشور اعدام شدند اما پژوهشگران سياسي مي گويند اين مقدار بيش از 6 هزار نفر بوده است و اين ميزان تقريبا نزديك به 3 برابر بيشتر از تمام دنيا است.

تكناز www.taknaz.ir بچه هايي با نام المپيك

المپيك سال 2008 براي چيني ها به عنوان يك نقطه عطفي شناخته مي شود به طوري كه تمامي مردم اين كشور علاقه خاصي به اين مسابقات داشتند. از ابتداي سال 2000 كه پكن به عنوان ميزبان المپيك انتخاب شد نزديك به 4000 بچه به نام"َAoyun" كه به معني المپيك است نام گذاري شدند. اين موضوع به اين جا ختم نمي شود و 4000 كودك ديگر نيز به نام "5 دوست" كه شعار اين مسابقات بود نام گذاري شدند.

تكناز www.taknaz.ir 45 بيليون چوب غذا

همانطور كه مي دانيد اصلي ترين وسيله غذا خوردن در چين "chopstick" يا همان چوب غذا است. چيني ها سالانه 45 بيليون جفت از اين چوب ها استفاده مي كنند اين تعداد چوب معادل 25 ميليون درخت بزرگ و بالغ است.

تكناز www.taknaz.ir زندگي با روزانه كمتر از 1 دلار

فقر در كشوري كه بيش از 1.5 ميليارد نفر جمعيت دارد امري عادي است اما در چين 200 ميليون نفر زير خط فقر 1.25 دلار در روز زندگي مي كنند. اين در حالي است كه از سال 1981 تا 2004 پانصد ميليون نفر از زير خط فقر خارج شده اند.

تكناز www.taknaz.ir نوشيدن آب آلوده

20 درصد از جمعيت جهان در چين زندگي مي كنند اما اين كشور تنها به 7 درصد از آب هاي جهان دسترسي دارد. اين امر باعث شده است كه مشكل آب آشاميدني در اين كشور از مرز خطر عبور كند به طوري كه 90 درصد از آب هاي زيرزميني و همچنين 75 درصد از درياچه ها و رودخانه ها آلوده هستند. نزديك به 700 ميليون نفر در چين روزانه از آب هاي آلوده مي نوشند.

تكناز www.taknaz.ir بستني و ماكاروني از اختراعات چيني ها

مخلوط يخ زده شير و برنج براي اولين بار 200 سال قبل از ميلاد در چين ابداع شد كه نمونه اوليه بستني بوده است. همچنين كاسه ها و نشانه هايي از غذاهاي رشته اي در آثار 4000 هزار سال پيش چين ديده مي شود كه نشان مي دهد آن ها قبل از ايتاليا به ماكاروني دست پيدا كردند.


برگرفته از همشهري آنلاين و باشگاه خبرنگاران جوان


یازار : vahidpa چهارشنبه 17 آبان 1391 | باخیش لار (0)

آنا یارپاق

آرشیو

ایلگی

آختاریش

بؤلوم لر

خبر (3)

فتوگراف(عكس) (3)

ديزي و فيلم (2)

آذري موسيقي (4)

ايلنجهَ (7)

یولداش لار

işıqlara doğru qaranlığlardan keç

دوكتــــور جـئــــــري

☜ قـه فـه !

سرگرمي و تفريحي صداي آذربايجان

حباب آريايي

تورك بوجنورد

【ツ】ســــاري قـــولـــو خـــان

عكس هاي داغ روز، خفن، ديدني و جالب

Azelim.com

سون یازیلار

تبريزيم مين فتو گرافلاري

Hadise نين فتوگرافلاري

دانلود آهنگ ChaCha - Dardli Sozlar

دانلود صحنه هاي از سريال Alev Alev

قسمت اول ، دوم و سوم برنامه جالب En Büyük Show

فيس بوك ديگر فيلتر نيست

چين مملكتينين ركورد لاري (ركوردهايي جالب و عجيب از كشور چين)

گوزل قيزلار فتوگراف لاري

آذري رقص موسيقي سي

آذري توي ماهنسي فول آرشيوي

زايمان مخفيانه يك دختر 14 ساله در حمام +عكس

مست شدن دختر دانشجوي ايراني در هند +عكس

دختري كه سرش از تنش جدا شد اما زنده ماند !

زن كاملاً عريان در خيابان هاي اصفهان + تصاوير

سوگيلي فتو گراف لار

آرشيو

آبان 1391

مهر 1391

شهريور 1391

باغلانتی لار

تبريزفان (پرتال آذريها)

تبادل لينك سه طرفه كاملا سئو

درج آگهي رايگان

شرق آي تي

سورغو

سيزين نظريزه بلاگ نجور دي





سایغاج

ایندی بلاق دا :
بو گونون گؤروشو :
دونه نین گؤروشو :
بو آیین گؤروشو :
بوتون گؤروش لر :
یازی لار :
باخیش لار :
یئنیله مه چاغی :

ایمکان لار

RSS 2.0